Thursday, August 9, 2012

Tolonglah jangan membazir,,

Assalamualaikum..

Tiba2 hati terdetik nak post tentang pembaziran ni.Tak tahulah kenapa hati ni rasa sensitif sangat pasal pembaziran ni lagi2 yang berkaitan dengan makanan.Banyak2 benda yang dah aku alami sepanjang hidup kat dunia ni, aku paling sedih bila tengok orang membazir.Yes..i admit sometimes aku pun tersilap mengikut nafsu sampai makanan yg tak abis tu terpaksa aku buang.But then, i've try to change and aku cuba beli apa yang patut je.

Masalah kita sekarang ni,kita terlebih bajet nafsu yang membuak2 dlm diri dengan saiz perut yg rasanya secoet je makanan dapat terisi.Bila dah ikut nafsu, makanan yang tak patut kita beli,kita beli.Kesudahannya,membazirlah jawabnya.

jadi,nak mintak tolong sangat2,janganlah membazir.Kalau rasa susah sangat nk lawan nafsu tu,cuba lihat dan hayati gambar ni..Mungkin lepas ni kita dapat lawan sikit (tak banyak, sikit pun jadi la) nafsu dalam diri sebelum membeli.



(sanggup ke korang membazir lagi lepas tgk pic ni??)


p/s: honestly,pic ni memang dapat wat aku nangis.

No comments:

Post a Comment