Thursday, May 1, 2014

TURKI: HARI KE-4 DARI PAMUKKALE KE KAPADOKYA

Assalamualaikum..(^_^)

Hari ke-4 ni berjalan seperti hari-hari sebelum ini yang mana lepas makan pagi kat hotel, kitorang daftar keluar dari hotel Richmond Thermal..

(Richmond Thermal Hotel)

(berhadapan hotel dan berlatarbelakang Pamukkale)

Mengikut perkiraan Mr.abdullah, kami harus bertolak terus ke Kapadokya kerana dalam perjalanan ke sana nanti kami akan singgah di beberapa tempat. Akan tetapi disebabkan semua orang tak berpuas hati tak dapat amik gambar cantik2 dkt Cotton Castle, jadi Mr.abdullah bawak kitorang ke Natural Park Pamukkale.

Natural Park ni terletak di kaki bukit batu kapur yang mana di atasnya terletak Cotton Castle. Taman ini berlatarbelakangkan batu kapur cuma bahagian belakang Cotton Castle. Jadi, xnampak pun Cotton Castle tu dari bawah ni. Walaupun aku tak dapat tengok Cotton Castle tu dari bawah ni tapi pemandangan dari taman ni dah cukup untuk memuaskan hati aku. Pemandangannya memang indah dan tenang..Kadang-kadang terpikir jugak kalau dapat lepak kat sini tiap-tiap petang ni memang syok jugak..hehe..tapi itu hanyalah angan aku semata-mata.

(bukit batu kapur berhampiran Cotton Castle)

(Natural Park)

Puas kami menjamu mata di Natural park ni, barulah kami bertolak ke Kapdokya. Dalam perjalanan ke sana, kami singgah makan di Konya. Masa kat sini, kami sempat berjumpa dengan ayah Mr.Abdullah.memang peramah orangnya. Asyik senyum je..=)

(singgah makan di Konya..kat tepi adik aku tu salah sorang ahli kumpulan kami)

(tingkat bawah restoran)

Di Konya, kami juga singgah di musium Mevlana. Musium ni menempatkan makam-makam ahli sufi dan barang-barang tinggalan mereka zaman dahulu kala.

(Mevlana Museum)

(xtau apa motif amik gambar kat sini. tiba2 je teringin..hehe)

(mak aku yang tak pernah lekang dengan bunga-bunga.taman ni berada dalam kawasan musium)

(di masjid ni kami menunaikan solat zohor dan asar)

Usai solat Asar di Konya, kami meneruskan perjalanan ke Sultanhani Caravanserai. Kami sampai di sini ketika waktu malam mula menjengah. Suasana di situ memang sunyi sangat ditambah pula hanya kumpulan kami je yang berada di situ.  Sepanjang berada di sini cuaca memang sejuk sangat di tambah pula masa tu dah malam. Jadi, kitorang sempat minum teh panas dekat kedai berhampiran.

(tgh merenung masa depan kot..he3)

(salah satu sudut dalam Caravanserai)

(pandai je kucing ni tarik perhatian aku..sebab dia kiut sgt,jadi aku upah dia biskut..keh3)

Selesai minum, kami masih meneruskan perjalanan ke Kapadokya. Aku agak untuk hari ni, memang kami banyak menghabiskan masa atas bas je sebab perjalanan ke Kapadokya ni memang mengambil masa yang agak lama.

Sampai di Kapadokya, kami mendaftar masuk di hotel Double Tree Hilton. Di sini kami akan menginap untuk 2 malam. Apa yang aku dapat simpul, aku suka menginap di hotel ni sebab dia punya bilik dan makanan agak best di tambah pula pemandangan dari bilik memang sangat superb sebab kitorang dapat tengok kawasan2 pergunungan sekitar hotel ni.

p/s: Kapadokya terkenal dengan belon panas dan tarian sufi..ok..tunggu entry akan datang ye..(^_^)