Tuesday, December 14, 2010

Rapat Tak Korang Adik-beradik...

hoho...kembali menulis..

Entry kali ni biasa2 je tp isinya padat dan bermanfaat..nak dikategorikan entry kali ni sbg tips pun blh jadi gak sbb aku nak bgi tips camne nak rapatkan hubungan adik-beradik..

Aku dpt idea nak tulis ni lepas aku dgr ceramah seorang ustaz ni..bila aku dgr ceramah dia, aku teringat smula zaman time aku n adik-beradik aku kecik2 dlu..time kitorang kecik2 dulu toksah nak citela pasal gaduh tu..mmg banyak tak terkata..tp hbungan ttap rapat.

Waktu kitorang kecik dulu, ayah n mak aku mmg selalu amalkan makan scara berjemaah dalam keluarga.kiranya kitorang sudah diasuh dr kecik lagi dgn cara ni..korang paham ke apa yang aku maksudkan makan secara berjemaah ni??xpaham ek..xpe.biar aku terangkan.makan secara berjemaah ni dlm erti kata lain korang makan secara beramai2..mesti korang tgh pikir benda ni biasa je kan sbb korang pun mmg selalu makan beramai2..tp yang aku nak tekankan lagi di sini ialah makan beramai2 dalam dulang aka talam..hah!!amacam?bunyi best x?hehe..

Korang jgn pikir makan duduk dlm dulang plak..aku maksudkan ni makan nasi yang terhidang dalam dulang secara beramai2..

(gambar hiasan)

Biasanya pas aku ckap cmni kat kwan2 aku, perkataan yang slalu kuar dr mulut diorang xlain xbukan “eiuuu..gelilah i.”… banyakla ko punya geli..aku lagi geli bila dgr korang ckp camtu..

Tak salah pun makan cara ni sbb ni memang sunnah nabi..cba korang bayangkan ek, bila korang makan cmni mmg happening gila sbb suma menghadap makanan yang sama..kelebihan lain makan cara ni,makanan tu xmembazir..korang pun xdela nak gaduh2 sapa yang dpt lebih sbb sumenya makan lauk yang sama..tak ke meriah namanya tu..

Bila korang selalu praktik makan cmni, insyaAllah mmg akan rapat hbungan korang adik-beradik..

Tapikan dah besar2 ni xdela kitorang makan cmtu dh sbb ramai yang dh berumahtangga tp ada satu makanan yang akan menyebabkan kitorang praktik semula cara ni..nak tau makanan apa?jawapannya adalah ketam..yang ni mmg xlh nak elak dh..nampak ketam je,sume pakat dok ‘hurung’ (mksudnya wat lingkungan) dulang besar tu sbb biasanya pas ayah aku rebus ketam,dia akn letak sume ketam tu dlam dulang.apalagi,melantaklh kitorang( trmasuk mak n ayah aku) smbil dok gelak2..aku suka sgt bila kenangkan semula memory camni.

Tula tips utk kali ni..kalo korang rasa xberkesempatan dah nak praktik kt adik-beradik,korang bolehla praktik kat anak2 korang nnt..manela taukan, tba2 nak praktik kt adik-beradik,xpasal2 kuar ayat cmni,”ko ni dah buang tabiat ke tba2 nak makan dalam dulang.” Kalo xnak dpt ayat ‘buang tabiat’ tu,praktiklah kt anak2 korang ye..

p/s: solat jemaah dalam keluarga pun dpt rapatkan hbungan korang gak.


No comments:

Post a Comment