Wednesday, December 1, 2010

True Story

Hm..skang ni mood aku tgh lain skit..asyik trase nk bg tazkirah je..bkn nak tegur sesape tp hanya utk peringatan utk diri sendiri..tp xpe..sbb entry aku kali ni,just nak share one story..it's true story..

Dulu aku suka sgt baca cite psl nabi2 esp cite2 yang ada kaitan ngan mukjizat..mase tu aku ada terpikir,ada lg ke keajaiban yang Allah nak tunjukkan kat manusia zaman sekarang..yelah..sebab aku jarang dh dgr cite yang pelik2 dh..tp bila tsunami berlaku kat Aceh,dlm kesedihan tgk penderitaan orang kat sana,aku kagum sangat2 bila ada masjid yang terselamat..Allahu Akbar..betapa Allah nak tunjukkan kebesaran Dia n nak menyedarkan kita yang kita sekarang semakin lalai..
Ape???korang nak dgr cite..k2..swry..hehe..lupa plak tujuan utama aku td..

Macam ni ceritanya..kejadian ni berlaku kat India tp aku lupa apa nama tmpat @ kampung tu.Adalah seorang budak ni yang baru memeluk Islam(lupalh umur dia..huhu).Kat kampung budak ni,hanya dia sorang je yang masuk Islam..family,kaum kerabat n orang2 kampung semua marah bila tau budak ni masuk Islam..sampaikn Mak n Ayah dia pun xterima bdak ni dah.Jadi budak ni tinggallh kat tmpat orang2 dakwah berkumpul..Masa dia masuk Islam,umur dia still muda lagi,jd dia xberani nak balik kmpung dia sbb dia takut orang2 kampung apa2kan dia..

Satu hari,dia dapat hidayah utk berdakwah kat kampung dia esp kat mak n ayah dia..mase tu,dia ditemani oleh beberapa orang dakwah yg turut serta utk bagi sokongan n tolong apa2 yg patut.bila dia stat berdakwah,mak n ayah dia kecam dia apatah lagi orang2 kampung..tp dia tau Allah sentiasa berada d sisi orang yang benar..nak tau apa yang budak ni bgtau kat orng2 kampng???

Dia bgtau kalo sbut kalimah La Ila Ha illa Allah besar ganjarannya n jika ia ditulis di atas kertas, kertas itu lagi berat dr seluruh orang kampung itu.

orang kampung sume xpuas hati..dia suruh budak tu buktikan kt diorang..kalau benarlah apa yang budak tu bgtau,semua orang kampung akan masuk Islam termasuk family budak tu..budak tu apa lagi..takut bercampur gelisahlh..setiap hari dia solat hajat mintak pertolongan Allah..

Selepas beberapa hari,mereka berkumpul semula kt kmpung bdak ni..biasanya kat India ada satu neraca besar yng digunakan utk tmbang kapas n so on.. jd,orang kampung ni gunelh neraca ni utk tgk samaada bdak ni bercakap benar ke x.

(lebih kurang cmnilah neraca tu tp lg besarla)

Jd,duduklah orang2 kmpung di sebelah neraca n..n sebelah lagi xde orng dduk..korang bayangknlh cmne rupa neraca tu bila just ade satu pemberat je kt sebelah.mstilah xstabil..masa tu budak ni dh rsau dh..tp dia tulis gak kalimah La ilaha illa Allah atas sekeping kertas..n orang2 dakwah terpaksa angkat bdak ni supaya dia boleh ltk krtas tu..dengan takdir Allah..tba2 sblh yng ade kertas tulah yang trun ke Bumi.sblh yg ade orng2 kmpung tu trangkat naik..Allah itu Maha Besar..bila sume orang yg ade kt tmpt tu tgk,semua mngucap panjang n xcaya bila tgk kejadian yg berlaku kt dpan mata..waktu tu,barulah orng2 kampung n family bdak ni percaya..dengan izin Allah sume masuk Islam waktu tu jgak..

mula2 aku dgr cite ni dr ayah aku, aku rase kagum sgt n alangkah bgusnya kalau aku sndr dpt saksikn kejadian tu..Sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa..

p/s: sumber cite ni aku dpt dr ayah aku,kawan dia sndr yg tgk kejadian n..bertuah bdan dpt tgk..

1 comment: