Sunday, November 17, 2013

TRAVELOG: TURKI

Permulaan bagi segala cerita..



Assalamualaikum..(^_^)

Tiba2 terpanggil untuk menulis travelog memandangkan sebelum ke Turki aku sempat membaca travelog dr blogger lain untuk mendapatkan sedikit sebanyak maklumat berkenaan dgn Turki dan juga sebagai persiapan sebelum ke sana..

Travelog yang aku baca dari seorng hamba Allah kat blog banyak memberi maklumat yang berfaedah memandangkan aku takde idea langsung pasal Turki ni selain drpd sejarah2 yang ada aku pelajari masa zaman sekolah menengah dulu tapi tu pun tak banyak.

Tujuan aku menulis travelog ni pun bukan sekadar suka2 je tapi lebih kepada untuk menolong mereka2 yang akan ke sana dan juga sekadar berkongsi pengalaman.

Perkara yang patut amik tahu sebelum pergi ke sana:

1-Mata wang Turki

Kat Turki, diorang menggunakan 3 jenis mata wang iaitu Euro, US Dollar dan Turkish Lira.Sebelum ke sana agensi ada pesan kat kitorang yang mata wang M’sia xkan diterima kat sana. Masa tu pelik jugak nape diorng asyik ulang ayat yang sama sebab setahu aku memangla negara luar xterima duit kita masa membeli-belah melainkan kat Mekah dan Madinah.

Jadi,kitorng pun tukar jela terus ke Turkish Lira masa kat KL.Kitorang ada bawak jugak duit M’sia in case xckup duit Lira boleh tukar kat sana.Bila dah sampai sana,barulah kitorng tahu yang money changer kat sana xterima duit M’sia untuk ditukar ke Lira.haish..frust betul masa tu.xpernah2 lagi negara2 lain yang aku pergi stakat ni tak terima duit M’sia untuk ditukar.Nilah pertama kali kena benda camni..Bak kata orang2 dulu, belajar dari kesilapan.

Nak nasihatkan kat sini,lebih baik tukar duit M’sia ke USDollar dulu.Bila dh sampai sana baru tukar ke Turkish Lira.Cara ni lebih menguntungkan berbanding korang tukar duit M’sia ke Turkish Lira.Nak tahu berapa keuntungannya??Meh aku tunjuk contoh..

1) 200 Lira <- p="" rm330="" usd100="">
Berbanding dengan..
 2) 200 Lira <- aku="" ikut="" mata="" nbsp="" nilai="" p="" pergi="" rm440="" semasa="" wang="">

Haah..Nampak tak beza tu..untung dah RM 110.

2- Sejarah Turki zaman dulu kala.

Yang ni pun penting jugak untuk amik tahu.Bila dah pergi sana takdelah terlopong je dengar pemandu pelancong dok cerita.Kalau boleh cuba baca sejarah masa zaman Uthmanniah, Muhammad Al-Fateh, Cleopetra, dan seumpamanya.Bila tahu sejarah sedikit sebanyak barulah rasa percutian ke sana lebih bermakna sebab kita dapat bayangkan apa yang berlaku kat orang zaman dulu kala.

Mesti korang pikir aku ni poyo je dok promote sejarah negara luar.Sejarah Negara sendiri berterabur tak ingat..Hmm..xkisahla korang nak pikir apa tapi bagi aku sejarah Turki ni patut kita tahu sebab sejarah diorng banyak berkait dengan Islam..Lebih2 lagi berkait dengan para sahabat dan tabi’ tabi’in.

3- Benda2 lain..

Kena bawak bekalan lain jugak contohnya Megi, biskut2 dan seumpamanya sebab kadang2 korang akan rasa lapar masa tengah melawat tempat bersejarah kat sana. Megi tu lebih kepada nak makan bila dah rasa muak dengan makanan kat sana..hehehe..

Utk peralatan eletrik plak,diorng guna plug yang 2 mata je.yang ni xde masalah sgt kalau charger hp @ camera mmg jenis yg 2 mata tp kalau jenis yg 3 mata, korang kena bawak International plugla.

Banyak plak dok taip benda2 xpenting ni..hihihi..Nanti bosan plak..

Oklah,aku stop sini dulu..

Tunggu bahagian yang seterusnya ye..

Bahagian akan datang nanti lebih kepada hari2 aku kat sana..(^_^)


10 comments:

  1. sis..bole terangkan lebih ringkas x ttg tukaran wang lira tu..untung lg eh klu tukar gne usd kat sne...bole explain lebih x ttg ni

    ReplyDelete
  2. sis..bole terangkan lebih ringkas x ttg tukaran wang lira tu..untung lg eh klu tukar gne usd kat sne...bole explain lebih x ttg ni

    ReplyDelete
  3. Says akan travel ke Istanbul 7-13 nov 15. Kalau ada student malaysia kat sana sudi jadi tour guide saya tolong whatsapp sy ke no 0194749509.

    ReplyDelete
  4. saya ada turkish lira 5000000 saya nak tukar ke duit malaysia

    ReplyDelete
  5. Bolehkah saya tukar duit lama tahun 1970 10000 turkish lira ke malaysia 2018?

    ReplyDelete
  6. Cara nk tukar duit turki @ sabah....?

    ReplyDelete
  7. Dimane ye nak tukar duit turki lira di jb

    ReplyDelete
  8. Sy ada duit lama turki lira 5000000 berapa harga kalau jual..laku lagi x

    ReplyDelete
  9. Bes million..masih laku ke kalau tukar atau jual...harap ada yg sudi jawab solan sy ni

    ReplyDelete
  10. sy pun ada 10000 duit turki ni... money changer dah tak terima..mn nak jual ekk

    ReplyDelete